ویژگی های ظاهری بسته بندی

مقالات بسته بندی مهر 7, 1397 مهر 7, 1397


ویژگی های ظاهری بسته بندی

اغلب مصرف کنندگان به ویژگی های ظاهری اهمیت زیادی می دهند در حالی که بخش کمی از آنها بر جزئیات روی برچسب توجه دارند. جهت ترسیم مارک محصولات آرایشی و بهداشتی از طیف وسیعی از مشخصات بسته بندی استفاده می شود که این طیف شامل ترکیبی از رنگ ها، طرح ها، شکل ها، نماد ها و پیام ها است این عناصر باعث جذب مشتریان می شود و به آنها در شناسایی تصاویر مربوط کمک شایانی می کنند. اهمیت طراحی بسته بندی و استفاده از بسته بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط و مارک بندی دائماً در حال افزایش است. زیرا بسته بندی همانند دیگر عناصر ارتباطات بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت بسته بندی

یک دلیل برای این موضوع اشاره به این حقیقت دارد که مشتریان قبل از اینکه برای خرید به فروشگاه بروند زیاد و به صورت عمقی به مارکها فکر نمی کند. یک تحقیق اخیر این گونه ارزیابی کرده است که ۷۵ درصد تصمیمات در زمینه خرید در هنگام فروش صورت می گیرد. تمایل مشتری جهت خرید یک کالای خاص بستگی به درجه ای دارد که طبق این محصول می تواند نیازهای مشتری را به صورت کامل تحقق دهد. زمانیکه آنها قبل از خرید در رابطه با محصولی که می خواهد بخرند فکر نکرده باشند. می توانند در موقع خرید به آنچه که می خواهد دست یابند که این کار از طریق عناصر ارتباطی در زمان خرید صورت می گیرد.

ویژگی های ظاهری بسته بندی در تصمیم گیری مشتری بسیار زیاد است زیرا می تواند جهت اخذ تصمیمات حقیقی در فروشگاه، با برقراری ارتباط با مشتری کمک شایانی به او کند. جهت موفقیت استراتژی های بازاریابی محصولات آرایش و بهداشتی ارزیابی این موضوع حائز اهمیت است که چگونه عناصر ارتباطی در این بسته بندی ها بر انتخاب مشتریان و جذب آن ها تأثیر می گذارد . علاوه بر این بحث های زیادی در رابطه با این موضوع صورت گرفته است که آیا رفتار مصرف کنندگان مطابق با فرهنگ آنهاست؟
برخی از افراد معتقدند که احتمال زیادی می رود که موضوعات پایه ای در فرهنگ های مختلف یکسان باشد این در حالی است که جزئیات خاصی از قبیل واکنش نسبت به رنگهای خاص یا پیام های خاص در فرهنگ های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند اگر چه در این رابطه نیاز به تحقیقات بیشتر است زیرا تحقیقات تجربی کمی در رابطه با واکنش مصرف کننده نسبت به بسته بندی صورت گرفته است به خصوص در بازارهای آسیایی.  تعداد زیادی از متخصین با فرهنگ های مختلف بر این موضوع پافشاری دارند که توسعه دانش در یک فرهنگ باید قبل از اینکه دربافت های فرهنگی دیگر مورد استفاده قرار بگیرد به تأیید مراجع عالی برسد. مطالعاتی هستند که نشان دهنده یک تقسیم بندی قوی در زمینه واکنش مشتریان نسبت به بسته بندی هستند. سه تقسیم بندی در این زمینه وجود دارد: کسب تسهیلات، جستجوی اطلاعات و کسب تصاویر بر پایه الگوهای مشترک گسترده جهانی نمی توان گفت که از بین این سه عنصر کدامیک مهم تر باشند به عبارت دیگر مصرف کنندگان بسته بندی را یک فرآیند کلی و منسجم می دانند که در اغلب موارد تأکید بیشتر بر یکی از جنبه هاست اما نمی توان به صورت کامل جنبه های دیگر را نادیده گرفت . ممکن است که در این زمینه یک طرح ایده آل برای همه بازارها عنوان شده باشد اما لازم است در تمامی بسته ها یک تصویر فنی وجود داشته باشد که مسلماً این تصویر بیانگر امکانات محصول مربوطه و سهولت استفاده از آن و فهرستی کامل از اطلاعات شفاف در رابطه با محصول مربوط است که در طرح های تصویری قدیمی از رنگ ها و شکل های مختلف استفاده می شد .
ارتباط بین انتخاب های مشتری در بازارهای مختلف و مشخصات طراحی بسته بندی ها یک نکته کلیدی است که بازاریابان محصولات آرایشی و بهداشتی بسته بندی شده باید از آن ها در راستای توسعه استراتژی های مفید در بازاریابی استفاده نمایند.

 

 

کلمه کلیدی : ویژگی های ظاهری بسته بندی

ارسال نظر و دیدگاه شما

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر