انواع لوگو

مقالات گرافیک مهر 9, 1397 مهر 9, 1397


لوگو  یک نماد گرافیکی است که به عنوان علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.  لوگو چهره و مشخصه یک برند است. از ویژگی های یک لوگو حرفه ای آن است که منحصر به فرد باشد. لوگو را می توان براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل، خطوط و … با رنگ های مختلف طراحی نمود  که البته بهتراست بازتابی از نوع فعالیت سازمان باشد.

 تفاوت آرم و لوگو :

بین لوگو و آرم تفاوت زیادی وجود دارد  و تنها وجه مشترکشان اینست که هر دو نشانه گر و بیان کننده  منحصر به فرد از شرکت،موسسه،سازمان یا.. است.

 لوگو :

لوگو یک عنوان به اشکال و صورتهای مختلف گرافیکی است که طراحی این اشکال بستگی به سلیقه و خلاقیت طراحان گرافیک دارد.

۱. برخی از طراحان یک عنوان رو به یک شکل گرافیکی و با استفادهاز  خلاقیت خود به صورت خاصی طراحی و خلق میکنند و این نوع لوگو به ظاهر فقط بیانگر یک عنوان است و نکته قابل توجه این طرح شکل گرافیکی بودن عنوان مورد نظر می باشد.

۲.  برخی دیگر از طراحان گرافیک عنوانی را به شکلی معنا دار طراحی می کنند که هر کس آن رانگاه کند به راحتی متوجه میشود که این لوگو مربوط به چه عنوان، شرکت٬ورزش و… می باشد . این نوع طراحی از نوع  طراحی های حرفه ای و لوگوهای پرهزینه محسوب میشود.

۳.  طراحان دیگر یک عنوان رو به شکل اسم عنوان طراحی می کنند که هر کس به راحتی می تواند بفهمد که لوگو شکل چه اسمی است. این نوع سبک طراحی نیز از نوع خیلی حرفه ای و پر هزینه ترین لوگو ها محسوب میشود.

مهم ترین ویژگی لوگوها این است که فقط یک نمونه از آنها در دنیا وجود دارد و  خاص می باشد چون زاییده خلاقیتهای یک نفر می باشد  و با توجه به اینکه ذاتا خلاقیت هیچ انسانی متشابه با انسان دیگری نیست،لوگوهایی منحصر به فرد کلید میخورد.

۴. برخی لوگو ها هم مانند لوگو شرکت نوکیا,سونی اریکسون و… فقط یک عنوان خاص و انحصاری هستند که یک عنوان تایپ شده به نام لوگو در نظر گرفته می شود.

 آرم :

در واقع آرم یک عنوان گرافیکی نیست بلکه فقط یک نشانه و یا تصویر گرافیکی یا ساده است٬ هر کسی با دیدن این نشانه یا آرم  تشخیص میدهد که این آرم مربوطبه چه عنوانی است ولی هیچ کس نمی تواند بفهمد که این نشانه مربوط به چه عنوان خاصی است(اسم شرکت و…). بنابراین در کنار  نشانه یا آرم اسم مربوط به شرکت و یا… که معولا اسمی خاص هست قرار میگیردد. این نوع طراحی هم دو سبک تقریبا متفاوتی دارد. عده ای از طراحان گرافیک نشانه را خودشان طراحی می کنند و عده ای دیگر نشانه را از جای دیگر الگو ب رداری می کنند.

به طور کلی می توان گفت: خلاقیت در لوگو ۱۰۰٪ بکار رفته ولی در آرم بین %۴۰ تا ۷۰% میباشد. همچنین هزینه در طراحی آرم کمتر از طراحی لوگو میباشد.

 انواع لوگو

انواع لوگو براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و … به سه گروه کلی تقسیم میشوند:

استفاده از تصویر (آیکون، سمبل، پیکتوگرام) مثل لوگوی صلیب سرخ یا شرکت اپل.
استفاده از نوشتار (لوگوتایپ، وردمارک): استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونت‌های مرسوم مثل: لوگوی شرکت سونی

دو نکته مهم:
مونوگرام،طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند.
تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد.
ترکیب نوشتار و تصویر(لوگوی ترکیبی): مثل لوگوی شرکت پپسی.

 

کلمه کلیدی : انواع لوگو

ارسال نظر و دیدگاه شما

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر